Comité dorp Acquoy

Per 30 April 2019 is er een nieuwsbrief rond gegaan waarin staat dat het Comité Dorp Acquoy wordt opgeheven. Het bestuur heeft geen reacties gekregen op de diverse oproepen voor nieuwe bestuursleden en heeft uiteindelijk besloten de Vereniging op te heffen.

Het CDA (hier in de betekenis van ‘Comité Dorp Acquoy’) is geen echte vereniging, meer een feest comité. Opgericht in 1975 was aanvankelijk haar voornaamste activiteit het organiseren van de Pinksterweekendfeesten. De stuwende krachten achter dit comité en de Pinksterweekendfeesten waren “De Heertjes” de heren Ab Teychiné Stakenburg (ook dichter van het Dorpslied en de Hymne van Acquoy) en Piet Cleveringa. De feestweek duurde in de beginjaren vier tot zeven dagen. Hoewel er ieder jaar een ander programma was, had het wel vaste terugkerende elementen. Er stond een grote tent waarin gefeest werd en eenmaal een gemeenschappelijke maaltijd werd gehouden (meestal op de zaterdagavond). Ook op de zaterdag was er een picknick, een fiets- of wandelpuzzeltocht. Op de zondagmorgen werd in de tent een oecumenische openluchtdienst gehouden. Soms werden kleine concerten gegeven in het kerkgebouw.

In het tweede decennium van de 21e eeuw kalfde het animo voor het Pinksterfeest bij de bevolking af. De tent staat er niet meer (voor het laatst in 2013) en het Pinksterfestijn is ter ziele gegaan. Niet het Comité! Het bestuur van het comité organiseert jaarlijks nog één of twee gezamenlijke maaltijden in en bij het gebouw De Schakel.

Het dorpslied van Acquoy:

Op Acquoy rijmt hooi, en lentetooi,
en dooi, en vooral mooi
Wat ben je mooi (bis)
Met je boomgaarden en weiden,
Groen in alle jaargetijden,
Met je vee en schapenvachten
Blauwe luchten, wolken prachten,
Je bent zo mooi! (bis)

Je kerk is mooi (bis)
Met die hele oude toren
Die zich ’s zondags ver laat horen